Onkologia, Życie z chorobą

Stres i komunikacja – jak lepiej porozumieć się z bliskimi

14 WRZEŚNIA 2024


iagnoza choroby onkologicznej to dla osoby chorującej, jak i jej bliskich, zupełnie nowa sytuacja, która dla wszystkich stanowi wyzwanie. Bliscy są ogromnym wsparciem w trakcie leczenia, ale trudności komunikacyjne często bywają także źródłem stresu. Dlatego warto pracować nad rozwojem swoich umiejętności komunikacyjnych.

 

 

Pacjenci onkologiczni często mówią o tym jak wielką siłę dają im dobre, wspierające relacje z bliskimi ludźmi. Jednocześnie trudności i nieporozumienia z bliskimi są bardzo stresujące. Choroba to często sytuacja długotrwała i wpływa zarówno na stan fizyczny i psychiczny zarówno osoby w trakcie leczenia, jak i jej rodziny. To naturalne, że czasem komunikacja z bliskimi wydaje się trudna, dotyczy przecież ludzi, którzy są dla nas ważni. Tym co karmi i odżywia nasze relacje jest uważna, dobrze działająca komunikacja.

Choć wiele osób odczuwa różne wyzwania związane z komunikacją z najbliższymi, warto pamiętać, że jest to umiejętność do rozwijania. Świadoma praca w tym obszarze z czasem zaowocuje nowymi nawykami. Dowiedz się jakie trzy podstawowe kroki sprawią, że Twoje zdolności komunikacyjne poprawią się.

Pierwszy krok do uważnej komunikacji to uświadomienie sobie, że najpierw warto zrozumieć siebie. Twoja komunikacja znacząco się poprawi, jeśli najpierw dasz sobie czas, aby posłuchać (zrozumieć) siebie. Wtedy możesz przygotować się do rozmowy, w taki sposób, który wesprze Twoją relację. Jak możesz przekazać coś drugiej osobie, jeśli dla Ciebie nie jest to jasne i targają Tobą różne emocje? Zrób sobie przerwę na kilka oddechów (szczególnie dłuższych wydechów). Słuchanie, czyli dawanie sobie przestrzeni do tego, żeby usłyszeć siebie, to zadanie sobie kilku pytań: – Jak czuję się w tej sytuacji? – Jakie odczuwam emocje? – Jakie pojawiają się myśli związane z tą sytuacją? – Czego potrzebuję?

Nie zawsze trzeba (i nie warto) reagować od razu. Czas daje przestrzeń, aby zamiast reagować automatycznie, odpowiedzieć w taki sposób, który będzie konstruktywny dla relacji w dłuższej perspektywie. Możesz powiedzieć” „potrzebuję dać sobie chwilę czasu”, „potrzebuję iść na spacer” itp. Możesz zrobić cokolwiek, co pozwoli nabrać Ci odrobinę dystansu, a jednocześnie zrozumieć dlaczego ta sytuacja budzi w Tobie silne emocje.

Gdy czujesz silne emocje lub nachodzą cię intensywne myśli, zatrzymaj się na chwilę – zrób „stop”. Skup swoją uwagę na oddechu. Twoje „stop” może trwać kilkanaście sekund, kilka minut lub tyle ile potrzebujesz.

Drugi krok do uważnej komunikacji to umiejętność słuchania drugiej osoby. Wbrew pozorom słuchanie może także stanowić wyzwanie i jest umiejętnością do rozwijania. Kiedy świadomie chcesz zaangażować się w słuchanie drugiej osoby, możesz obserwować co znaczy „tylko” słuchać. Nie oceniasz tego co ktoś mówi, nie zastanawiasz się jak na to odpowiedzieć. Masz w sobie gotowość, aby przyjąć to co ta osoba ma do powiedzenia i jej perspektywę (jako równie ważną do Twojej). Nie musicie się zgadzać, jednak takie podejście z pewnością będzie budować wzajemny szacunek.

Trzeci krok do uważnej komunikacji to umiejętne używanie właściwych słów. Zadbaj o to, aby przestrzeń do rozmowy była wygodna oraz możliwie bezpieczna dla Ciebie i dla drugiej osoby. Budujesz w ten sposób grunt, na którym dojście do wzajemnego zrozumienia jest możliwe. Ważna jest przyjazna atmosfera (nawet jeśli sytuacja jest trudna) możecie spotkać się przy posiłku lub herbacie, zadbać o to, bym mieć wystarczająco dużo czasu. Słowa są bardzo ważne i mają moc. Zwracaj uwagę na to, aby Twoje komunikaty dotyczyły Ciebie i tego jak Ty postrzegasz sytuację. Mów „Czuję się…”, „W tej sytuacji potrzebuję”. Unikaj komunikatów „Ty” („Ty zrobiłeś…”, które mogą pogłębiać konflikt i chęć obrony z drugiej strony). Praktykowanie uważnej komunikacji to proces, pamiętaj o życzliwości dla siebie.

Jako stowarzyszenie PARS zapraszamy wszystkich pacjentów i ich bliskich do udziału w bezpłatnym 8-tygodniowym programie radzenia sobie ze stresem „Zdrowiej”, podczas którego rozwijamy także umiejętności komunikacyjne.  Najbliższa edycja rozpoczyna się 14 października. Informacje na temat szczegółów znajdują się na stronie www.ruchspoleczny.org.pl, na której można znaleźć także nagrania wcześniejszych warsztatów, dodatkowe materiały edukacyjne i praktyczne ćwiczenia.

Zapraszamy też do korzystania z platformy online Onkologiczne Centrum Kryzysowe,  www.centrumkryzysowe.org.pl, która powstała z myślą o potrzebach pacjentów onkologicznych. Można znaleźć tam rzetelne i aktualne informacje na temat diagnostyki, leczenia oraz wsparcia psychologicznego.  Można też skorzystać ze specjalnej infolinii i zadzwonić do nas od poniedziałku do piątku godz. 17.00- 19.00. Numer Infolinii to 22 105 55 30.

                     Czytaj także                     

                     Nasze historie                     


[pvc_stats postid="" increase="1" show_views_today="0"]

POWIĄZANE ARTYKUŁY

Pin It on Pinterest